21 Nisan 2021 Çarşamba

Çiçekten Köprüler Serisi -6- AŞKIN GÖZYAŞLARI

 (Tahmini Okuma Süresi: 2 dakika 37 saniye :) 


“Hoşça bak zatına, kim zübde-i alemsin sen

  Merdüm-i dide-i ekvan olan ademsin sen.” 

  Şeyh Galip

(Kendine dikkatlice bir bak; sen alemin özüsün. Sen varlıkların göz bebeği olan insansın.)

İnsanın kendine bakması gerek sevgili okur. Ben de bu minvalde bir süreliğine kendi Hira’ma çekilme, biraz yükümü hafifletme kararı almıştım. O yüzden bir süre yazılarıma ara verdim. Ama yükümü pek hafifletebildiğim söylenemez, başka şeylerle doldurdum zamanla:) Bu kadar ayrılık yeter, tekrardan aranıza döndüm :) Ama bu arada kısa süreliğine de olsa insanın kendi Hira’sına çekilmesi iyi geliyor.

Evet, bu seride konumuz kainattaki nadide varlıklardan çiçekler. Benim çiçeğim; aşkın gözyaşı çiçeği. Aşkın gözyaşları da denilebiliyor. Aşkın gözyaşları demek içime daha çok siniyor. Fesleğen alırken kendisi ile tanıştım :) Ben fesleğen almayı istiyordum. Aynı saksıda aşkın gözyaşları da ekiliymiş. İkisini birlikte aldım. İsmini de Maşuk koydum. Açıkçası bu yazıma kadar detaylı şekilde bakımının nasıl olduğunu araştırmamıştım. Tamam, bir şeyler okudum ama yeterli değildi. Bu vesile ile öğrenmiş oldum. Yazmak bu yüzden de çok güzel. İnsanı bilmediğini öğrenmeye itiyor.

Crassulaceae ailesinin bir üyesi olan aşkın gözyaşları çiçeği, her evde ve ortamda kolaylıkla yetiştirilebilir. Ana vatanı Madagaskar’dır. İngilizler bu çiçeğe “mother of millions” yani “milyonların anası” derler.

Sukulent tipi bir bitkidir. Tüm sukulent bitkileri gibi yaprakları etlidir. Bakımı çok kolay olan aşkın gözyaşları çiçeği, yayılmacı bir türdür.

Görüntü itibariyle diğer çiçeklerden biraz farklıdır. Yaprak kenarları minik fideciklerle doludur. Bu fideler toprağa düştüğünde yeni bir bitki daha oluşur. Aşkın gözyaşları çiçeğini sevenler, bu olay gerçekleştiğinde yani yeni fidecikleri gördüklerinde “çiçeğim damladı” derlermiş.

Çok da masum bir çiçek sayılmaz. En zehirli bitkilerdendir. Az miktarda yenmesi ölümcül olacak kadar zehirli olmasa bile birkaç gün hasta yatma sebebi olabilir. Küçük çocuklardan ve ev hayvanlarından uzak tutulmalıdır.

Şimdi biraz bakımına değinelim:

Toprak türü ayırt etmez ve fazla suyu sevmez. Bu bitki için suyu bünyesinde tutmayan toprak tercih etmelisiniz. Toprağı iki yılda bir değiştirilmelidir. Aşkın gözyaşları çiçeği drenaja ihtiyaç duyar. Birden fazla geniş hava delikleri olan saksılar bu bitki için ideal seçimdir.

 İç veya dış mekanda yetiştirilebilir. Ancak dış mekanda çok daha hızlı ve sağlıklı bir gelişim gösterir.

Az güneşli, tam güneşli ve yarı güneşli alanlar bu bitki için uygundur.

Hava almayı seven bir bitkiymiş. Açıkçası bunu da bilmiyordum :)

Çiçeğin toprağı kurudukça sulanmalıdır. Dolayısıyla sık sık toprağı kontrol ederek ne zaman sulama yapacağınıza karar verebilirsiniz. 3-4 günde bir sulamak yeterli oluyor benim çiçeğimde.

Bitkiyi yaprakların üstünden sulamayın. Sanırım yapraklarının ıslak olmasından hoşlanmıyor. Toprağı sulamaya özen gösterin.

Bu bitki açık alanları sevse de, kış şartlarına ve soğuk havaya karşı dayanıklı değildir. Kış aylarında içeri alsanız daha iyi olur.

Aşkın gözyaşları çiçeği uygun ortam sıcaklığını yakalayabilirse sonbahar ortası ile kış sonu arasında herhangi bir zaman diliminde tomurcuklanır. Nisan ayında ise çiçek açar. Yazın sadece büyür. Tomurcuklanması için mutlaka en az 12 saat karanlıkta kalması lazım. Bu açıdan bizim Maşuk şanssız. Pencere kenarında duruyor. Güneş alıyor ama akşam da ışığa maruz kalıyor. Tamam, perdenin arkasında kalıyor ama yine de ışık almış oluyor. Ben çiçeğimi bu sonbaharda almıştım. İlk zamanlarda bayağı tomurcuklanmıştı ama döküldüler. Şimdi de tek tük tomurcuk var. Işıksız, havadar bir ortam lazım Maşuk’a :( Evin neresine koyabileceğimi bilmiyorum şimdilik.

Aynı zamanda çoğaltılması en kolay bitkilerden biridir. Yaprak kenarlarındaki minik filizler toprağa düştüğünde bitki çoğalmış olur :) Benimkinin yanına da bir tomurcuk düşmüş, büyüyor. İlk başta ne olduğunu anlamadım, yabani bitki sanmıştım, Allah’tan koparmamışım :)

Çiçek bakmak bir sanat gerçekten. İnsanın gördüğü her çiçeğe içi gidebiliyor, evin içini çiçeklerle doldurmak isteyebiliyor. Ama her biri ayrı sorumluluk istiyor. Sanırım çiçek bakmak yemek yapmak gibi bir şey. Yemek yaparken nasıl insanın el lezzeti devreye giriyorsa, çiçek bakarken de insanın eli devreye giriyor.  Bazıları evini çiçek bahçesine çevirebiliyor, bazısı ne kadar dikkat etse de çiçekler bir süre sonra elinde kuruyup gidebiliyor :( Ben de bir ara çiçekleri hep kurutuyordum, ama şimdi öyle değilim hamdolsun. Bir de bu sene çiçeklerime isim koymaya başladım: Canan, Şakir, Maşuk, Fesleğen ve Yaprak Güzeli... Canan ve Fesleğen vefat etti maalesef :( Yaprak Güzeli’ne isim koymadım, ismi gibi kendisi de yaprak güzeli, başka isim koyma gereği duymadım. Çok değerli bir arkadaşımın hediyesi Yaprak Güzeli. Şakir’im de masa başında derttaşım:) Çiçeklerle dertleşiyorum ben. Tavsiye ederim, çok iyi geliyor.

Aşkın gözyaşlarını alınca ona da isim arayışına başladım. Ağlamasına dayanamadım :) O yüzden Maşuk koydum; aşık olunan, sevilen anlamında. Güzele kanalize etmek istedim onu. Ben hayata her zaman güzel tarafından bakmayı ilke edindim kendime. Çünkü “Güzel gören güzel düşünür. Güzel düşünen hayatından lezzet alır.”(Bediüzzaman Said Nursi) Hayat çok kısa. Yaşadığı olayların karanlık, can sıkan taraflarında kaldıkça boğuluyor insan. Düşünecek çok şey var. Görmek istersek karanlıklar içinde aydınlık huzmeler var. Ben de aydınlıklara talibim.

İmam-ı Şafi’nin bir sözü vardır “Hak ile meşgul olmazsan batıl seni işgal eder.”

 İnsan boşluğu kaldıramıyor. Yaşanan olayın güzel taraflarını kendine göstermezse çirkin tarafları gözünün önünden gitmiyor. Zihninde dönüp duran acı veren kısımlarla savaşmak yerine karda açan kardeleni gör. Tamam, kar üşütecek ama kardelenin varlığını bilmek seni ısıtacak. Karları kazımak yerine kardeleni gör, bir süre sonra ısınırsın Allah’ın izniyle. 

Velhasıl yaşadığın her neyse onun kardelenini bul, güzel tarafını bul. Kötü kısımlarını düşünmemeye çalışma. Güzellikle doldurdukça gönlünü, aklını kötü kısımlardan etkilenmelerin azalacak Allah’ın izniyle.

Güzel bak, güzel gör, güzel düşün. Güzel insana da bu yakışır zaten ;)

/Müberra


KAYNAKÇA:

https://www.nefisyemektarifleri.com/blog/askin-gozyaslari-cicegi/

 

https://azbitki.com/askin-gozyasi-cicegi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hanım Sahabelerimiz Serisi -3- Hz. Ümmü Seleme Bint Ebi Ümeyye (ra)

  DİRAYET TİMSALİ ÜMMÜ SELEME BİNT EBİ ÜMEYYE ( R.A) Hayatından kısaca bahsetmeden önce belirtmek isterim ki sahabe efendilerimizin hayatlar...