31 Ekim 2020 Cumartesi

Değerlerimiz Serisi -10- İLİM NAKKAŞLARI


"İki kişiye haset derecesinde gıpta edilir: biri Allah'ın verdiği malı Hak yolunda sarf eden zengin, diğeride Allah'ın verdiği ilmi insanlara öğreten ve aralarında ilmi hüküm veren alim."-Hadisi Şerif

Öğretmenim, canım benim canım benim! 

Seni ben pek çok pek çok severim.♡ 

Ne de çok söylerdik bu şarkıyı. Öğretmenler gününde sınıfı bununla inletirdik doğru hatırlıyorsam. 7 yaşını bile doldurmadan emanet edildik onlara. Doğruluğu tartışılır ancak etimizi de kemiğimizi de öğretmenimize emanet etmişlerdi. :) Bizimle ilgilenen, oyunlar oynayan, ilerleyen dönemlerde ödevlere boğan öğretmenlerimiz... Yaş aldıkça öğretmen kelimesi hocaya dönüştü, e büyüdük ya, öğretmenim demek komik kaldı. Hocam aşağı, hocam yukarı... İlk başta tuvalete gitmek için öğretmeninden izin alırken, lisede okuldan kaçmak için hocaların zafiyetini gözlemler hâle geldik. Hani az çekmediler bizden...:) Derdimiz bitmezdi.

Peki öğretmen sadece okulda mı olur? Sen tanımasan dahi dışardan görüp beğendiğin bir hareketini, sözünü kendine kattığın insan da öğretmenin
dir.
Yeri gelir bir çocuk masum, saf hareketleriyle ne zamandır çözemediğin soruna cevap olur. Sevmediğin insan dahi ne yapmaman gerektiğini öğretir, öğretmenin olur. Hayatımızda ne çok 'öğretmen' var değil mi? Ben farkındalık kazanmaya bayılırım. Bana farkındalık katanlara da bayılırım. Öğretmenler çok kıymetli Sevgili Okur. Bize bir hareketiyle dahi değer katmış, farkındalık uyandırmışsa müteşekkir olmalıyız o insana. 

Mümin vefalı olur. Peygamber Efendimiz Aleyhisselamın Hz. Hatice'ye vefasını ne kadar çoktu değil mi? Hz. Aişe (ra) diyor ki: "Ben Peygamber'in (sav) eşlerinden hiçbirini, Hatice'yi kıskandığım kadar kıskanmadım. Oysa ki ben Hatice'yi (benden önce vefat ettiği için) görmemiştim. Ancak Peygamber (sav) ondan çok bahsederdi. Bazen bir koyun keser, onu parçalara ayırır, sonra da Hatice'nin dostlarına gönderirdi. Bazen ben: 'Sanki yeryüzünde Hatice'den başka kadın yok!' diyerek serzenişte bulunurdum da Allah Resulü: 'Hatice şöyle idi, Hatice böyle idi. Üstelik ondan benim çocuklarım var.' derdi." [1] 

Sadece Hz. Hatice değil, Efendimiz herkese çok vefalıydı. Kendilerine yapılan iyiliği unutmazdı. Hz. Peygamber Aleyhisselam kendilerini zor anında himayesine alan, kol kanat geren hatta O'nu himaye etmek uğruna canını ve soyunu tehlikeye atan Mut'im b. Adî'i hiçbir zaman unutmadı. Hatta hicretten kısa bir süre sonra vefat eden Mut'im için Bedir Savaşı sonrası esir edilen Mekkeli müşrikleri işaret ederek: "Eğer Mut'im b. Adî sağ olsaydı, sonra şu kokuşmuş kişiler hakkında konuşup onları bağışlamamı  isteseydi hiç şüphesiz ben bunları Mut'im('in hatırı) için serbest bırakırdım." buyurmuştur.[2]

İnsana, ortama değer katmak kolay bir şey değil. Her yiğidin harcı değil. Tecrübesi ile, okudukları ile bir şeyler aktarmak için çabalamak er kişinin işi.  Ben de o insanları görünce tutuyorum, ne katabilirsem kâr diyorum. Hayatımda o insanlara özel zaman ayırıyorum. Çünkü kalpler hırsızdır, huy çalar. Onların güzel huyları bana da sirayet etsin, yaptığı normal bir iş de olsa o işin usulünü ondan alayım isterim. Efendimiz Aleyhisselam'ın buyurduğu gibi: "Kişi arkadaşının dini üzerinedir." Değerli öğretmenlerle arkadaşlık kurmaya çalışıyorum ben de. O yüzden en sevdiğim dualardan biridir Allah seni iyilerle karşılaştırsın duası. 

Bildiğiniz gibi fertlerin ve toplumların maddi ve manevi her alanda yükselip ilerlemelerini temin eden unsurların başında ilim gelmektedir: 

"Elbette nevi beşer ahir vakitte ulûm ve fünuna dökülecektir. Bütün kuvvetini ilimden alacaktır. Hüküm ve kuvvet ilmin eline geçecektir. Her şey ilme bağlıdır." [3]

En keskin silah ilimdir. Bu sebeple dinimiz ilme, okumaya ve öğrenmeye büyük değer vermiş; ilim tahsilini her Müslümana farz kılmıştır.

O kadar ki insanlığa doğru yolu ve gerçek saadeti göstermek üzere indirilmiş olan Kur'an-ı Kerim'in ilk emri "İkra!" (oku) olmuştur. Bütün insanları bir tarağın dişleri gibi eşit sayan İslamiyet:

"Hiç bilenlerle bilmeyen bir olur mu?"

"Allah içinizden iman edenlerle ilme nail olanların derecelerini yükseltir."

"Kulları içinde Allah'tan gerektiği şekilde ilim sahipleri korkar!"ayet-i celileleri ile ilim sahiplerini diğer insanlardan ayırıp yükseltmiştir. Pek çok ayet-i celileyle de cehaleti ve bilgisizliği kötülemiştir.[4]

Hz. Ali radıyallahu anh, adam adamın gölgesinde büyür, der. İlim ehli de bu kadar kıymetli iken insan onların dizinin dibinden ayrılası gelmiyor. İlim ehliyle birliktelik ayrı güzel, evet ama bizzat ilim ehlinden olmak bambaşka bir dünya. Allah'tan hakkıyla korkanlardan olmak, derecesi yüksek olanlardan olmak ne kadar cazip geliyor insana. Bu yazı için araştırma yaparken etkilendiğim hadislerden bahsedeyim size:

 "İlim öğrenmek için bir saat çalışmak, bana gece sabaha kadar ibadet etmekten daha hoştur." 

"İlmin fazileti, ibadetin faziletinden üstündür."[5] İlmin bu kadar kıymetli olduğunu bilmiyordum açıkçası. İlim de ibadet de bir araç ama ilim ibadeti taçlandıran, tefekkürü arttıran, ahlakı güzelleştiren bir vasıta... İlim yolcusu olmak istiyorum ben de. Aklınıza gelirsem bana da dua ederseniz müteşekkir olurum. İlim araç evet, amaç Allah rızası. Biz sebepler aleminde yaşadığımız için sebeplere de iyi sarılmamız gerekiyor. Bir şekilde Allah'ın rızasını kazanırsak elbette gerekirse sebepleri de aştırır Rabbim.

İlim yolcusuna bir dipnot vereyim, sonra da dualarla sırlayalım yazımızı: "Dikeni var diye gülden vazgeçilir mi? Asıl mesele, batsa da dikenleri, kanatsa da elleri, acıtsa da yürekleri gül yetiştirmeye devam edebilmektir." Muhammed Emin Yıldırım

"Allah'ım faydasız bilgiden, huşu duymayan kalpten, doymayan nefisten ve kabul edilmeyen duadan Sana sığınırım."[6]

" Allah'ım! Senin katından öyle bir rahmet istiyorum ki o rahmet vasıtayla kalbimi doğru yola ilet."[7]

"Allah'ım! Bana ilimle insanlara hizmet edebilmeyi öğret". Hz. Rubeyyi binti Muavviz

 "Allah'ım bana ilmi, ilmi öğrenmeyi, çalışmayı sevdir."

/Müberra


Kaynakça:

[1]B3818 Buhari, Menakıbul ensar, 20

[2]B4024 Buhari, Meğazi,12

[3]Sözler, Yirminci Söz'ün İkinci Makamı

[4]-[5]Sorularla İslamiyet, İslâm'da ilim ve alimin fazileti isimli yazıdan alıntı, normalde Sorularla İslâmiyet sitesi kaynakça belirtiyordu ama bu yazısında belirtmemiş, hadisleri ilim ehli bir hocama sordum, kendisi de yazıyı okudu, Allah'ın izniyle sahih hadisler, kendileri Haktan Bilen, aynı ismiyle blogu var, takip etmenizi tavsiye ederim. :)

[6]Nesai, İstiaze,64

[7]Tirmizi, Deavat,30

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Hanım Sahabelerimiz Serisi -3- Hz. Ümmü Seleme Bint Ebi Ümeyye (ra)

  DİRAYET TİMSALİ ÜMMÜ SELEME BİNT EBİ ÜMEYYE ( R.A) Hayatından kısaca bahsetmeden önce belirtmek isterim ki sahabe efendilerimizin hayatlar...